Učení hrou funguje - potvrzují pedagogové i výsledky dětí
Děti mají za sebou první měsíc školy a pro řadu z nich bylo zvykání si na školní aktivitu, disciplínu a pevný režim složitým úkolem. Když k tomu ještě přičteme udržení pozornosti při výuce a plné soustředění se na probíraný předmět, patří září k nejrizikovějším měsícům školního roku. Pomoci dětem může zábavná a hravá forma výuky. Využití her při školní výuce má překvapivě pozitivní výsledky, které potvrzují pedagogové i samotné dětí.
Hry už nejsou chápány jen jako volnočasová aktivita a odvádění pozornosti od učení, ale stávají se součástí učebních plánů. Dětští psychologové a oborníci na výuku totiž zejména v posledních letech zaznamenávali stále klesající pozornost a soustředění dětí na výuku. Děti dokázaly udržet pozornost v průměru jen 15 – 20 minut a poté jejich pozornost klesala. Tomu odpovídalo i pamatování si probírané látky – nejvíce si děti pamatovaly právě v době, kdy byla jejich pozornost na nejvyšším stupni a se snižující se pozorností se snižovala i schopnost vybavit si učivo.
Pedagogové a dětští psychologové proto hledali formu výuky, která děti zaujme, probudí v nich zájem o učivo a zároveň je nebude unavovat. Možná nikoho příliš nepřekvapí, že výzkumy daly za pravdu učiteli národů Janu Amosi Komenskému a jeho škole hrou, která v současné době díky využití moderních technologií navíc může nabídnout zcela nové rozměry. Trendem je zapojování moderních technologií a interaktivních prvků i v rámci výuky nejmenších dětí, přičemž se rodiče nemusí bát vzniku závislosti na tabletech nebo na hraní počítačových her. Cílem je spojit učivo se zážitkem. Bylo zjištěno, že při zážitkové výuce dochází k propojování neuronů v mozku dítěte, které si následně učivo skrze svůj prožitek lépe vybaví.
Důvodem, proč se zařazení her ve výuce setkává s úspěchem, je také fakt, že dítě potřebuje celou řadu impulsů. Vhodné je zařazení audio prvků, protože zejména děti, které disponují hudebním sluchem, mají dobrou audio paměť a i díky intonaci si dovedou lépe učivo zapamatovat.
Angličtina, zeměpis, přírodopis, hudební výchova, dějepis a částečně i literatura – to jsou předměty, které je možné už dnes vyučovat hrou, případně zábavnou interakcí knihy a mluvící tužky. Pedagogové se při takové výuce setkávají jak s lepšími výsledky dětí, tak i s jejich vstřícnějšími reakcemi na probíraná témata. Děti se učení a školy přestávají bát, ba dokonce se na hodiny těší a vnímají je jako odreagování. Děti podle slov pedagogů stráví méně času s domácí přípravou na hodiny, na zkoušení a písemky a někdy i v případě, že se na hodiny náležitě nepřipraví, jsou schopny si informace vybavit a udržet je v paměti dlouhodobě.
Interaktivní učebnice angličtiny z edice Kouzelné čtení funguje v kombinaci s elektronickou tužkou. Po jejím doteku na obrázek či text se ozve příslušná informace, zvuk nebo hudba.
Tweet |