Nácvik správného psaní. Jak na to?
Nástup dítěte do školy je pro každou rodinu velkou událostí. Pomyslně končí období hraní a začíná doba povinností, získávání nových znalostí a schopností, čas plnění domácích úkolů i dalších školních prací. Jednou z nejzásadnějších povinností, kterou musí dítě zvládnout, je psaní, respektive správné zdravé psaní a správný úchop psacích potřeb. Některé dítě psaní a držení psacích potřeb zvládá automaticky, jiné naopak potřebuje větší péči a na psaní si zvyká déle.
Byť se to nemusí zdát, tak grafomotorický vývoj začíná u dětí už ve druhém roce života. Jak ale dítě naučit správnému držení psacích potřeb? Není třeba dítě nijak trápit ani ho nutit do psaní, vše lze zvládnout hrou. Stačí jen vhodná nácviková pomůcka, se kterou si dítě může hrát či kreslit, a která ho bude bavit. Vhodný je například takzvyný nácvikový adaptér. Nejvhodnější je takový adaptér, který je kombinován s fixami pro psaní i kreslení. Dítě si tak v pohodě kreslí, vybarvuje a tvoří, a přitom se nenásilnou formou učí správnému úchopu psacích a kreslicích potřeb. Ideální pomůcka je taková, která je svým průměrem (cca 4 cm) vhodná do malé dětské ruky a je kombinována s fixami (např. marker Mini Colours). Napomáhá tak totiž nejen správnému rozvoji jemné motoriky, ale i nápravě problémů se psaním a úchopem psacích potřeb.
S nácvikem psaní je optimální začínat již v době, kdy dítě navštěvuje školku. Vhodné pomůcky by proto měly být součástí každé dobré školky a dětských kroužků pro předškoláky, není ale rozhodně od věci opatřit pomůcku dítěti i domů. Správnou metodu psaní si tak rychleji osvojí a po zahájení školy už pro něj bude správný úchop automatický.
Se správnou formou psaní a hlavně se správným úchopem má v současné době stále více dětí problémy. Stále častěji jim tak školy doporučují návštěvu pedagogicko-psychologických poraden, kde mají odborníci možnost s dětmi pracovat a postupně zlepšovat jejich schopnosti. Na tuto skutečnost reagovali jak pediatři, tak i konstruktéři psacích potřeb, kteří se vzájemnou spoluprací snažili nalézt možnost, jak dětem při nástupu do školy se psaním pomoci. Bylo proto nutností připravit pro děti pomůcku, která jim při psaní a jeho nácviku bude pomáhat. Při vývoji tak pediatři a konstruktéři vycházeli i ze způsobu nápravy psaní, který se užívá v poradnách. Jedná se o metodu, při níž se dítěti vložila do ruky kulička zmačkaného papíru a dítě si díky ní na úchop snadno zvykalo. Právě tato metoda dala vzniknout novým psacím potřebám, které jsou konstruovány tak, aby správný úchop stimulovaly naprosto přirozeně, podobně jako zmíněná kulička papíru.
Drží Vaše dítě tužku správně? Na prvním obrázku je zobrazen správný úchop, na dalších třech možné nesprávné způsoby držení tužky.
Tweet |