AI prorůstá českými školami. Učitelé za studenty zaostávají
Po dvou letech od masového rozšíření chatbotů už je zřetelně vidět jejich zásadní dopad na oblast vzdělávání. Čeští žáci se rychle naučili využívat umělou inteligenci na vypracování domácích úkolů, ale málokdo z nich zvládne využít potenciál tohoto nástroje naplno. Chybí totiž systémová podpora, která by na školách pomáhala vytěžit skutečné možnosti umělé inteligence a zároveň upozorňovala na její rizika.
Loňský výzkum Čeští žáci a umělá inteligence prokázal, že většina školních dětí AI nástroje již nyní aktivně využívá, především jako pomoc s domácími úkoly. Tuzemští pedagogové se však teprve učí, jak umělou inteligenci efektivně zapojit do výuky.
„Ve školním prostředí se s umělou inteligencí pravidelně setkává pouze čtvrtina žáků. Školy tedy mají ve vztahu k aktivnímu využívání AI poměrně velké rezervy, přitom možnosti AI v oblasti vysvětlování látky či výuky cizích jazyků jsou veliké,“ popisuje Kamil Kopecký, vedoucí Centra prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci, podle kterého je nutná systémová podpora učitelů jak po praktické, tak po morální stránce.
AI jako soukromý učitel
Odborníci identifikovali řadu situací, ve kterých mohou AI asistenti žákům zajistit individualizovanou podporu, na kterou dříve dosáhly pouze majetnější rodiny prostřednictvím placeného doučování. Je však nezbytné žáky odpovídající způsob využití AI naučit.
Odborníci identifikovali řadu situací, ve kterých mohou AI asistenti žákům zajistit individualizovanou podporu, na kterou dříve dosáhly pouze majetnější rodiny prostřednictvím placeného doučování. Je však nezbytné žáky odpovídající způsob využití AI naučit.
S tím souhlasí také Ivana Böhmová, manažerka obsahu pro oblast AI ve vzdělávání z Národního pedagogického institutu ČR. „Studenti používají AI spontánně, učitelé výrazně méně. Šetření NPI přitom ukázalo, že většina učitelů věří, že je rolí školy naučit žáky s AI pracovat eticky a bezpečně. Co z toho plyne? Chuť učitelů tu je, ale systémová a společenská podpora je stále potřeba. Nejde o revoluci, ale o postupnou změnu přístupu," upozorňuje.
Odborníci proto považují za nezbytné aktivně informovat veřejnost, zejména rodiče, učitele a žáky o vhodných způsobech využívání AI pro vzdělávání a osobní rozvoj. A zároveň je varovat před nebezpečím tzv. halucinací a zkreslování skutečnosti ze strany AI.
Chybí hlubší porozumění látce
Nová studie realizovaná evropskými univerzitami upozorňuje na situace, kdy může být AI pro žáky dokonce škodlivá. „Pokud studenti nahradí tradiční studium generováním řešení pomocí AI chatbotů, získají povrchní přehled o řadě témat, ale nerozvinou jejich hlubší pochopení. Skutečné porozumění látce přináší diskuze s AI, žádosti o vysvětlení konceptů a souvislostí,“ vysvětluje Marek Dědič z organizace EDU-AI o.p.s., která podporuje širší diskuzi o vhodném použití AI chatbotů ve školách s cílem přispět ke kvalitnějšímu vzdělávání pro všechny.
Soutěž prověří pravdomluvnost chatbotů
EDU-AI organizuje pro týmy studentů soutěž Nachytej AI, během které mohou silné a slabé stránky chatbotů sami otestovat. V rámci této soutěže je školám k dispozici metodika a plán na jednu vyučovací hodinu, ve které si jak učitel, tak i jeho žáci mohou vyzkoušet pokročilé promptování a kritický přístup ke sdělením chatbota.
„Naživo si vyzkouší, co chatbot umí a kde musíme být nějakým způsobem ostražití. Žáky může navíc motivovat ocenění nejlepších objevů,” uvádí Antonín Jančařík, děkan Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, která patří k partnerům soutěže.
O soutěži Nachytej AI
Soutěž Nachytej AI s sebou přináší jednoduchou metodiku a AI asistenta pro učitele. Je to snadná cesta pro učitele, kteří chtějí do výuky zařadit aktivitu s umělou inteligencí a podpořit tak rozvoj digitálních dovedností svých žáků. Aktivita se dá využít nejen v informatice, ale i v humanitních a přírodních vědách či při výuce jazyků.
1 Celá výzkumná zpráva je k dispozici zde: https://e-bezpeci.cz/index.php/ke-stazeni/vyzkumne-zpravy/190-cesti-zaci-a-umela-inteligence-2024/file
2 Nejnovější šetření Národního pedagogického institutu ČR: https://digitalizace.rvp.cz/clanky/vetsina-ucitelu-je-na-rozvoj-digikompetenci-zaku-pripravena#publikace
3 Studie: AI Meets the Classroom: When Do Large Language Models Harm Learning?: https://arxiv.org/abs/2409.09047
Tweet |